Patkový nebo bezpatkový typ písma?

Dobře zvolený font
pomůže k zamýšlenému vnímání našeho webu. Špatně vybrané konkrétní
písmo může vyvolat nechtěné asociace. Obvykle chceme být zapamatovatelní a
originální. Stojíme před jediným úkolem, najít rovnováhu mezi unikátností a
čitelností. Pro blog jsou přinejmenším barvy a elitní písmo
z psychologického hlediska významné. Nejsou špatná písma, jsou jen nevhodně použitá.
Fonty můžeme rozdělit do několika skupin např. patkové a bezpatkové, proporcionální a neproporciální, antikvové a kurzivní nebo script a volně kreslená. Nejspíš budeme volit mezi patkovým a bezpatkovým. K tomu je dobré znát, co jsou jednotlivé fonty zač.
Patkové písmo (serif; v typografii antikva)
Poznáme ho podle zakončení na koncích písmene, resp. serifů, tedy patek. Působí seriózním dojmem a je nejčastěji používáno. Lépe se čte, zvlášť v případě delšího textu. Pro tištěnou podobu textu je patkové písmo nejideálnější.
Patky patřily k písmu
odjakživa. Vznikly jako přirozené zakončení tahu, při nasazení dláta na kámen
nebo brka na pergamen. Tvar i nástroje se časem měnily, ale patkám zůstal velký
vliv na to, jak písmo vnímáme a jak
na nás působí.
Patkové písmo je univerzální, můžeme ho využít v dlouhých odstavcích, nadpisech i poznámkách.

Charakter patkového fontu
- stabilita
- luxus
- elegance
- osobitost
- tradice
Emoce patkového fontu
- Je vřelý,
- důvěryhodný,
- jedinečný,
- luxusní a elegantní,
- má hloubku,
- odstup a nadhled,
- pevné základy,
- stojí nohama na zemi,
- žádné tlachání,
- chybí lehkost, skvěle uzemní.
Bezpatkové písmo (sans serif; v typografii grotesk)
Písmena nemají žádná zakončení. Jeví se moderně a inovativně. Nabízí lehkost a přehlednost. Říká také, že chceme rychle předat, často povrchní, informace. Je oblíbené výkonnými a racionálními lidmi stejně jako jemnými a citlivými dušemi. Písmo je vhodné pro čtení na mobilech a monitorech.
Bezpatkový font zažívá boom v éře mobilů a monitorů. Vnikl v 19. století postupným zjednodušováním konců tahů patkových písmen. Ke zvýraznění nebo podnadpisu můžeme použít různé řezy např. kurzíva, tučný řez … Najdeme mezi nimi i výjimky, které patří mezi nadpisové fonty, protože jsou dobře čitelné jen ve větší velikosti.
Bezpatkové písmo je univerzální, můžeme ho využít v dlouhých odstavcích, nadpisech i poznámkách.

Charakter bezpatkového fontu
- jednoduchý
- čistý
- minimalistický
- akční
- neutrální
Emoce bezpatkového fontu
- Je přímočarý,
- neformální,
- lehký,
- důrazný,
- objektivní,
- přehledný,
- s nadhledem.
Ručně psané písmo (Script; Handwriting)
Na rozdíl od patkového a
bezpatkového písma dává najevo daleko lépe emoce, pocity a city. Dokáže vzbudit
a naladit, pobaví, vyvolá úsměv. V delších větách je písmo špatně čitelné. V odstavcích se stává nečitelné. Můžeme ručně psané písmo zaznamenat ještě dělené na SCRIPT a HANDWRITING.
S ručně psaným písmem zacházíme jako s vzácnou esencí.
Charakter SCRIPT
- kreativní
- nedbalý
- vřelý
- luxusní
- osobní
Charakter HANDWRITING
- kreativní
- nedbalý
- neformální
- přátelský
- osobní
Emoce SCRIPT
- Je neformální,
- přátelský,
- srdečný,
- elegantní,
- nenucený
- osobitý,
- umělecký.
Emoce HANDWRITING
- Je tvůrčí,
- nenucený,
- oblíbený,
- osobitý,
- neformální,
- přátelský,
- srdečný.

Nadpisové písmo (Display)
Je proporčně stavěno na nadpisy,
ne pro běžný text. Naopak patkové a bezpatkové písmo nestačí zvětšit
na
velikost nadpisu, aby se z nich stalo nadpisové a mělo stejný dopad.
Vynikne pouze při větší velikosti. Nevhodné pro čtení delších textů.

Charakter nadpisového písma
- osobitý
- neformální
- výrazný
- specifický
- velký
Emoce nadpisového písma
- je extravagantní,
- úderný,
- přitažlivý,
- jedinečný,
- nebojí se přitáhnout pozornost.
Nikde jsem nenašla 100%
doporučení, zda psát blog patkovým nebo bezpatkovým písmem. Existuje jen obecné
tvrzení, že na web patří bezpatkové a do knih patkové. Nejen podle mého názoru můžeme při psaní článků používat stejně patkové jako bezpatkové. Každé má naprosto
jinou energii. Podle způsobu našeho vyjadřování
a hodnot, které naše texty
nesou je jasné, kdo patky mít může a kdo ne. Pokud nenajdeme žádný vhodný
moderní (rozumějme výborně čitelný) patkový font, u kterého je jasně napsáno,
že je vhodný pro online svět jděme do bezpatkového. Určitě neuděláme chybu.
Při výběru písma se také můžeme
setkat s pojmy verzálky/kapitálky/majuskule což jsou velká písmena.
Pro malá písmena můžeme slyšet termín minusky/minuskule. Měli bychom vědět, co znamená řez písma.
V podstatě se jedná o jistou úpravu
konkrétního typu písma, většinou proto, aby se určitá část textu zvýraznila.
Proto se jí říká vyznačovací verze neboli řez. Upravuje se nejčastěji velikost,
tloušťka, šířka nebo sklon. Základnímu typu písma se říká standardní/regular.
Nemusíme se bát ani kombinací typu
písma. Výborně funguje například patkové a script nebo bezpatkové
a
handwriting. Při výběru záleží opět pouze na tom, komu chceme, co a jak
sdělovat. Obdobně jako pro barvy, platí i pro typ písma, nepřehánět. Vyčetla jsem doporučení, psát web maximálně čtyřmi druhy písem.
Na závěr se s vámi podělím o
svou osobní, asi divnou, zkušenost. Články si připravuji takzvaně do šuplíku ("pochopitelně již v této fázi dbám doporučených poznatků o tvorbě blogu"). Obvykle texty píšu ve Wordu svým nejoblíbenějším bezpatkovým písmem Tahoma.
Výjimečně tvořím vytříbeným krasopisem na papír, abych text přepsala
Tahomou do notebooku a zaparkovala ho v příslušném domečku dokumentů. Web desing mám usnadněný tím, že Webnode nabízí kombinací
fontů tak aby se k sobě co nejlépe hodily. Stačí si jen vybrat
v editoru
a celý web mám nastavený. Přesto dost dlouho trvalo, než jsem si vybrala
první Creative Art, druhý Favourite Sport a teď aktuálně třetí Poetic Worlds. Ještě nevím,
zda jsem úplně spokojená, ale jedno vím jistě, blog budu psát patkovým písmem a přípravu tvořit Tahomou. 🙈
Děkuji za sdílení a komentář, pokud mi napíšete.