Význam a volba barvy blogu

Barvy mají mnoho zajímavých funkcí. Estetická a vizuální stránka dokáže zaujmout. Vytvoří první dojem. Dobrá volba barev podporuje čitelnost, vizuální přitažlivost a rozpoznatelnost mezi ostatními.
Většina lidí si udělá počáteční názor
během pouhých devadesáti sekund. Aby stránka webu návštěvníka zaujala, musí být
barvy navzájem vhodně sladěny. Když použijeme málo barev, nebo jen malé rozdíly
v odstínech, bude stránka působit fádně a nezajímavě. Naopak, pokud využitkujeme
hodně odlišného zbarvení, výsledkem bude nepříjemný chaos. Jako nejvhodnější se
jeví kombinace tří až pěti barev, resp. barevné schéma.
Na barvy lze pohlížet z několika rovin. Fyzikální nám říká, že se jedná o viditelné části elektromagnetického záření. V umění se barvami vyjadřují nálady a celé dílo dostává díky spektru barev svůj význam. V psychologii mluvíme o zrakovém vjemu, který ovlivňuje naši emoční stabilitu. Zkoumáním vlivu a spojitostmi mezi odstíny barev a naším podvědomím se věnovalo mnoho odborníků a vědců. Bylo objeveno, jak na nás barvy podvědomě působí. Většina populace si tohoto vlivu nevšímá, často o něm ani neví.
Každá barva má své specifické účinky na naše podvědomí. Vyvolává v našich myslích jisté pocity, jasné myšlenky, určité chutě a zaručené emoce. Často je spojujeme s určitou činností. I když na každého z nás mohou působit rozdílně, bylo vypozorováno, že obecné zákonitosti v jisté míře platí vždy. Tohoto objektivního působení lze dobře využít v reklamě a marketingu, při tvorbě loga, webových stránek, designu výrobků atd.
Čitelnost
Výběr barev rozhodne o tom, zda je obsah stránky čitelný, což je pro blog, podle mého názoru, zcela zásadní. Čitelnost je optimalizována vhodnou úrovní barevného kontrastu mezi textem a pozadím. Příliš malý kontrast ztěžuje čitelnost. Příliš velký namáhá oči. Kontrast má rozhodující slovo v tom, zda se stránky budou čtenářům dobře číst a zda budou použité prvky dobře rozlišitelné. Neměli bychom zapomenout, že samotný blog je webová stránka, na kterou přidáváme články s nejrozmanitější tématikou. Obvykle je blog součástí firemních webů nebo internetových obchodů a význam barev stoupá.
Význam jednotlivých barev
Bílá barva
Barva čistoty. Symbolizuje
jednoduchost, nevinnost, minimalismus a zároveň luxus. Jistě znáte pravidlo, že
bílé oblečení rozšiřuje a černé zeštíhluje. Pro některé produkty, jako jsou
např. luxusní domy je zmíněné pravidlo také vhodnou vlastností. Vnímáme ji
i
jako barvu sterilního prostředí. Bílé stránky knih ani není třeba připomínat.
Červená barva
Barva lásky a vášně. Budí silné emoce. Může nás nabít adrenalinem nebo strachem. Přirozeně nám zvyšuje krevní tlak. Je spojována se vzrušením, nebezpečím a energií. Vzbuzuje v nás agresivní chuť na jídlo, většinou nezdravé a kalorické.
Černá barva
Elegantní, formální a luxusní. Značí kontrolu a autoritu. V naší kultuře je spojována se smutkem, smrtí a negativitou. Dokáže skvěle podtrhnout jiné výrazné barvy, a proto bývá využívána spíše doplňkově. Výjimku najdeme pro chuť ve spojitosti s kávou, kdy symbolizuje kávová zrna a barvu čerstvě namleté kávy.
Fialová barva
Královská a majestátní. Působí tajemně
a duchovně. Ztělesňuje sílu a prestiž. Fialová nebo purpurová barva bývá občas
spojena se lží nebo si ji vykládáme také jako spojení studené a teplé škály
barev, čímž vzniká skvělá kombinace pro vyjádření úspěchu
a jemnosti. Právě
jemnost, kterou symbolizuje, způsobuje, že bývá spojována s ženstvím a
feminismem. A vezměme si například obal čokolády Milka, který nás přesvědčuje
o
jemnosti. To je výborný příklad použití barvy mimo očekávaný proud.
Hnědá barva
Přízemní, stabilní a poctivá se symbolikou dřeva. Vyzařuje energii a inteligenci. Jemné odstíny navozují klid a harmonii nebo představu tělesných prožitků jako jsou masáže nebo sauna, kde najdeme i prvek dřeva.
Modrá barva
Barva vody a nebe. Modrá a její odstíny patří mezi nejoblíbenější a nejčastěji používané barvy v marketingu. Hojné zastoupení vidíme u bank, aplikací, cestovních kanceláří, zdravotnictví a politických stran. Modrá znamená jistotu, loajalitu, věrnost a stabilitu. Má zklidňující, osvěžující a relaxační účinky. Působí solidně až konzervativně. Vzbuzuje důvěru. Tmavě modrá až královská modř je považována za luxusní
Oranžová barva
Vyzařuje vřelost, radost, vitalitu.
Vyjadřuje nadšení, optimismus, sebevědomí a emoce. Je zároveň kreativní a
povznášející. V průzkumech mezi muži i ženami jde o jednu
z nejméně
oblíbených barev.
Růžová barva
Růžová barva uklidňuje. Je přátelská, inspirující,
upřímná, empatická, sentimentální
a romantická. Ve světlejších odstínech je
ženská a mladistvá, s větší chutí a zápalem
v tmavších odstínech.
V kombinaci s tmavší barvou evokuje propracovanost a pevnost.
Šedá barva
Neutrální, fádní, nudná a neaktivní. Přesto je vhodným doplňkem pro zjemnění výrazných barev nebo jako pozadí. Symbolizuje praktičnost, neutralitu a nadčasový design. Když ji dobře aplikujeme, může se dostavit impozantní výsledek.
Tyrkysová barva
Připomíná moře. Znamená jasnost myšlení a komunikace. Uklidňuje emoce a je regenerující.
Zelená barva
Barva přírody a udržitelnosti se stala symbolem tzv. zeleného marketingu. Při pohledu na jasné zelené odstíny hned myslíme na přírodu, kopce, louky a lesy. Ve spojení s bílou jsou ideální pro kosmetické značky, zvláště ty, s ekologickou hodnotou. Zelená je oblíbená ve finančnictví, protože spojuje prestiž a bohatství.
Zlatá barva
Barva života a božstva. Je luxusní a
honosná. Symbolizuje bohatství nebo peníze. Ale
i s touto barvou musíme
zacházet opatrně, protože může působit snobsky a arogantně.
Žlutá barva
Barva slunce a radosti, která je veselá, hravá, optimistická a energická. Symbolizuje dynamiku a pohyb. Přitahuje pozornost, ale nesmí se to s ní přehánět, protože působí také jako výstraha. Ve spojení s červenou útočí na naše chuťové pohárky.
Soubor nejčastějších chyb
Nedostatečný kontrast mezi písmem a pozadím. Mezi písmem a pozadím se doporučuje alespoň 90% rozdíl světlosti. Nepřijatelná je modrá a červená na černé. Nepoužívejme žlutou na bílé. Souvislé bloky textu musí být více kontrastní. Krátké texty (položky menu, nadpisy atd.) mohou být méně kontrastní, avšak v tom případě je vhodné tučné písmo, aby si čtenář všiml.
Příliš mnoho barev. Pestrost zapříčiní nepřehlednost stránky. Čtenář obtížně hledá důležité informace
ve změti barev a čtení ho mnohem víc unavuje, tudíž přestává bavit.
Velké plochy sytých barev. Pro pozadí volte raději nižší hodnoty saturace. Velké plochy sytých barev působí často agresivně a unavují oči.
Čistě červený nebo čistě modrý text se na sítnici špatně zaostřuje a působí rozmazaným dojmem. Ještě horší je čistě červené písmo na modrém pozadí, nebo naopak.
Barevné odlišení. Tam kde je to důležité, nespoléhejme pouze na barevné odlišení. Typickým příkladem jsou odkazy v textu, které by měly být odlišeny jak barevně, tak podtržením.
Pro svůj web bychom nikdy neměli volit barvu jen podle
svého subjektivního dojmu. Tvoříme ho
pro návštěvníky. Já osobně jsem si z uvedených informací, pro tvorbu vlastního webu-blogu, utvořila základní jednoduché pravidlo.
Články = světlý podklad + tmavý odstín barvy písma
Stránky menu = kreativita ("asi jsem se moc neodvázala😥")
Děkuji za sdílení a když mi napíšete, budu ráda.📜